Či už prevádzkujete malý eshop alebo rozsiahlu webstránku, sociálne siete sú nevyhnutnou súčasťou vášho marketingu. Mnohí majitelia malých firiem majú so sociálnymi sieťami problém, pretože sa neustále menia a ich používanie je časovo náročnejšie, ako si väčšina ľudí myslí.
Sociálne siete môžu byť vaším najlepším priateľom, ale aj najhorším nepriateľom. So správnou stratégiou sociálnych sietí však môžete ušetriť čas, peniaze, zvýšiť povedomie o firemnej značke a presvedčiť svojich potenciálnych zákazníkov, aby sa rozhodli nakúpiť u vás.
Tu je sedem nástrah sociálnych sietí, ktorým sa treba vyhnúť:
1. Začínate bez stratégie a prieskumu
Mnohé firmy začnú zverejňovať príspevky na sociálnych sieťach, ale v nadšení z budovania sledovateľov preskočia fázu výskumu a stratégie. Hoci je lákavé zverejňovať príspevky pre masové publikum, často to vedie k plytvaniu času a peňazí.
O tom ako si pripraviť stratégiu a plán obsahu sa dozviete tu: Sociálne siete – Plán obsahu v 8 krokoch
2. Nie ste aktívny na správnej sociálnej sieti
Je náročné sa rozhodnúť, ktorá sociálna sieť je najvhodnejšia pre marketing vašej firmy.
Ak si nie ste istí, kde začať, Facebook je skvelou voľbou, pretože je to najpopulárnejšia platforma sociálnych médií na svete. Viac sa dozviete tu: 4 dôvody, prečo je Facebook ideálny pre malú firmu
Len nezabudnite: Úspešný marketing na sociálnych sieťach nie je o tom, aby ste boli na každom kanáli. Ide o to, aby ste zapojili svoje cieľové publikum, nech je kdekoľvek, a zdieľali obsah alebo informácie, ktoré hľadá.
3. Nevyužívate reklamné kampane na sociálnych sieťach
News Feed na Facebooku zobrazuje divákom len obsah, ktorý je pre nich najrelevantnejší. Takže v priemere iba 0,5 % sledovateľov vašej stránky skutočne uvidí vaše príspevky. Hoci to môže podnieti nákupy od súčasných fanúšikov, zverejňovanie príspevkov na vašej firemnej stránke na Facebooku neprinesie nových zákazníkov.
Ak chcete osloviť potenciálnych zákazníkov, je potrebné vytvoriť reklamnú stratégiu na sociálnych sieťach. Facebook má množstvo možností reklamy, z ktorých si môžete vybrať. Tieto merateľné reklamy môžete zamerať na konkrétne publikum alebo geografické oblasti a majú veľkú návratnosť investícií (ROI).
4. Publikujete obsah nezaujímavý pre vaše publikum
Ak hovoríte len o tom, aká je vaša spoločnosť alebo produkt skvelá, nepresvedčí to ani súčasných ani budúcich sledovateľov, aby si od u vás nakúpili. Ľudia totiž nechodia na sociálne siete, aby počúvali predajné reči. Zvyčajne sa snažia niečo naučiť, vyriešiť problém alebo sa jednoducho zabaviť – váš obsah by teda mal súvisieť s tým, čo chcú alebo potrebujú.
Každý príspevok alebo reklama musí mať svoj účel! Nemali by ste vytvárať obsah len preto, aby ste ho vytvorili; zákazníci často považujú tieto reklamy a príspevky za irelevantné alebo rušivé. Zamerajte sa na konzistentné zverejňovanie, ale čo je najdôležitejšie, zdieľajte pre vaše cieľové publikum zaujímavý a užitočný obsah.
5. Neanalyzujete výkonnosť príspevkov a reklám
Ako zistíte, či vaše úsilie na sociálnych sieťach funguje? Bez správnej analýzy je to iba hádanie. Určite si vyhraďte čas na štúdium metrík z výkonnosti vašich príspevkov a reklám, aby ste zistili, aký obsah bol pre vašich zákazníkov najrelevantnejší, najzaujímavejší a/alebo najužitočnejší. Analýzy sú užitočné aj vtedy, ak si uvedomíte, že potrebujete upraviť stratégiu sociálnych médií, aby ste lepšie zaujali svoje cieľové publikum.
Ak chcete získať prístup k analýze Facebooku, prihláste sa do služby Facebook a v hornom menu kliknite na položku Insights. Dostanete sa tak do analýz, ktoré vám poskytnú rýchly prehľad všetkého, čo sa na vašej firemnej stránke na Facebooku udialo za posledný deň, týždeň alebo mesiac.
6. Používate sociálne siete ako samostatný nástroj
Myslíte si, že na prilákanie nových zákazníkov alebo zvýšenie povedomia o značke stačí používať sociálne siete? Hoci príspevky a interakcia na sociálnych sieťach môžu viesť k vyššiemu umiestneniu vo vyhľadávačoch, na rast vašej firmy potrebujete viac než len skvelú stránku na Facebooku.
Sociálne siete je potrebné začleniť do marketingovej stratégie vašej firmy. Príspevky a reklamy sú napríklad skvelým spôsobom, ako zvýšiť návštevnosť domovskej stránky webu, blogov, stránky „Kontaktujte nás“ a ďalších miest. Vaše sociálne siete musia spolupracovať s ostatnými marketingovými aktivitami, aby vašim zákazníkom pomohli urobiť rozhodnutie o kúpe.
7. Vaše sociálne siete spravuje zamestnanec, avšak nie marketér
Existuje častá mylná predstava, že sociálne médiá môže spravovať ktokoľvek. Dohľad nad tvorbou príspevkov a reklám však nie je niečo, čo by ste chceli prenechať brigádnikovi alebo vyťaženému zamestnancovi. Písanie, plánovanie a analýza reklám a príspevkov je práca na plný úväzok. Na to, aby ste sa naučili efektívne spravovať a realizovať stratégiu sociálnych sietí, je potrebný čas a skúsenosti.
Okrem toho, že musíte držať krok s produkciou a analýzou sociálnych sietí musíte si nájsť čas aj na komunikáciu s fanúšikmi – ako aj na poskytovanie služieb zákazníkom tým, že budete vhodne reagovať na komentáre a recenzie. Preto je nevyhnutné mať v tíme marketingového odborníka, ktorý dokáže spravovať sociálne siete a vzťahy so zákazníkmi.
Je náročné nájsť si čas na prieskum, tvorbu a implementáciu stratégie sociálnych médií – najmä, ak nemáte tím profesionálov, ktorí by všetko zvládli, a zároveň sa zapojili do komunikácie so zákazníkmi. Marketingová agentúra vás vie odbremeniť od tejto práce a propagovať vašu firmu na sociálnych sieťach, zatiaľ čo sa vy sústredite na rozvoj svojho podnikania.